Skip to main content

Het wordt lastig concurreren met de voorbeelden uit 1967 (hippies) of 1988 (disco) maar dit wordt een bijzonder feestelijke zomer. Er zijn nu bijna 5 miljoen vaccinaties verstrekt (rivm). Statistisch gezien moet de druk op de zorg nu dus razendsnel afnemen. Er komen snel versoepelingen aan én mensen kunnen niet wachten om weer samen te komen. Zo blijkt ook uit de biedingen die opliepen tot 15.000 Euro voor 538-oranjetickets. Dit evenement mocht uiteindelijk niet doorgaan maar het gaat nu echt niet lang meer duren. We kunnen er straks weer op los leven en er is heel wat schade in te halen.

Dit vormt een unieke uitdaging voor WFM specialisten: hoe gaat deze zomer eruit zien, en hoe gaan we daarop anticiperen? Wij doen alvast vijf voorspellingen die het contact center gaan raken:

  1. Verlof: Iedereen wil straks tegelijk verlof opnemen. Medewerkers hebben verlof opgespaard tot het moment van versoepelingen.
    Contact centers waar het in de zomer altijd rustiger is, zoals bijvoorbeeld in de energiebranche, zijn in het voordeel.
  2. Studenten: Wie een student wil inhuren mag de beurs trekken. Studenten zijn aan het feesten of aan het werk op een last-minute georganiseerd evenement. Verder geldt: Wat je kunt lenen bij DUO hoef je niet te verdienen, YOLO!
  3. Forecast modellen vallen om. De data van vorig jaar is niet representatief en van eerdere jaren ook niet. Het is dus noodzaak om het forecastmodel bij te schaven. Denk hierbij aan bijvoorbeeld meer gewicht toekennen aan recente trends. Ook kun je flexibeler worden door de opleidingsperiode voor nieuwe medewerkers in te korten.
  4. Op kantoor werken. Niet de hele week maar wel een dag of 2. Lekker in de airco en eindelijk je collega’s weer zien.
    Omdat er minder werkplekken zijn raken kantoorpanden soms vol, vooral op dinsdag en donderdag.
    WFM afdelingen raken vanuit hun expertise ook steeds meer betrokken bij de planning van personeel buiten het contact center.
  5. Winkelen in echte winkels, gewoon omdat het kan. En omdat je daarna weer een terrasje kunt pakken.
    E-commerce blijft booming in 2021 maar gaat hier zeker iets van merken.